Paardsignalen Recensie Paardenboek Boekbespreking

• Voeding en drinken
  • Stalling
  • Verzorging
  • Omgaan met paarden
  • Rijden

Paardsignalen Paardenboek van Menke Steenbergen en Jan Hulsen

Waar Steenbergen en Hulsen veel op wijzen is dat je vooral heel erg goed moet kijken naar je paard (en naar paarden in het algemeen). Wat valt je op? Hoe voelt het paard zich? Hoe ziet zijn omgeving er uit? Heeft hij bijvoorbeeld in stal of op het weiland een spoor gelopen of de boel omgeploegd? Wat kan dat zeggen? Moet je rekening houden met blessures? Het boek is rijk geïllustreerd waardoor je als lezer een nog duidelijker beeld hebt van wat de schrijvers bedoelen. Met zogenaamde “zoekplaatjes” word je als lezer uitgedaagd om goed te kijken en een antwoord te geven op de vraag die er boven staat. Een voorbeeld is een foto van een stalgang met de vraag of deze veilig is. Aan de zijkant kun je lezen van Steenbergen en Hulsen van deze stalgang vinden.

Paardsignalen is een “musthave” voor ruiters en eigenaren

Wat mij betreft zou iedereen die een paard heeft of paard rijdt, Paardsignalen moeten lezen. Hoe bewuster mensen zich worden van wat een paard nodig heeft en hoe hij ons dat vertelt, hoe beter het is. Steenbergen en Hulsen weten duidelijk waar ze over praten. Ik was zeer benieuwd naar hun achtergrond, wat ik jammer genoeg niet in het boek kon vinden. Kort zoeken op internet leerde dat Menke Steenbergen noemt zich visionair en innovator. Ze heeft Diergeneeskunde en Bestuurs- en Organisatie Wetenschappen gestudeerd. Daarnaast is ze gediplomeerd instructeur. Jan Hulsen is onder anderen dierenarts. In Paardsignalen bundelen zij hun kennis. Ik miste een paar nuanceringen, met name op het gebied van verzorgen en kuddegedrag. In het boek wordt aangeraden om een paard regelmatig te borstelen, echter heb ik hier mijn vraagtekens bij wanneer een paard veel buiten staat. Zeker als hij zonder deken staat, vraag ik mij af hoe goed de vacht blijft functioneren wanneer je hem constant poetst. Ook wat betreft kuddegedrag lijken er nieuwe inzichten te zijn. Mocht je daar meer over willen weten, verwijs ik je naar deze bron van Equine Behaviorist. Ik realiseer me dat dit slechts één bron is, maar wat mij betreft altijd zinvol om dingen van meerdere kanten te bekijken en altijd kritisch te blijven. Zeker bij een onderwerp als paarden, waarzo ongelofelijk veel gezegd en beweerd wordt en waarbij maar heel weinig beroepen beschermd zijn. Ik vraag me daarom dus altijd af wat de achtergrond van mensen is.  Iedereen mag zich namelijk paardencoach, hoefsmid, paardendeskundige of wat dan ook noemen. Enkel dierenarts en dierfysiotherapeut zijn beschermde beroepen, met een erkende opleiding. En natuurlijk, ook onder de niet beschermde beroepen zitten zeer kundige mensen. Het is alleen altijd goed om je te verdiepen in de achtergrond van mensen!

Eindoordeel Paardenboek Paardsignalen van Menke Steenbergen en Jan Hulsen

Ik schreef het al, wat mij betreft zou elke paardeneigenaar of liefhebber dit boek in de kast moeten hebben staan. Het geeft zeer praktische inzichten en handvatten op veel gebied. Heel knap, hoe Jan Hulsen en Menke Steenbergen ongelofelijk veel kennis behapbaar weten te presenteren. De vele illustraties maken dat de stof gaat leven. En verder zul je zeker als eigenaar je verantwoordelijkheid voor je paard moeten nemen door vooral heel erg bewust te blijven kijken en observeren. Zoals de ondertitel zegt: Kijken, Denken, Doen. Een +++++ (uitstekend) boek!

Paardsignalen

Kijken, denken, doen

• Schrijvers: Menke Steenbergen en Jan Hulsen
  • Uitgever: Roodbont Uitgeverij
  • Verschenen:  augustus 2011
  • Omvang: 107 pagina’s (inclusief foto’s, illustraties en index)
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 24,90
  • Flaptekst en inhoud boek: Paarden zenden voortdurend signalen uit over hun gezondheid, welzijn, voeding en gedrag. Het is de kunst deze signalen waar te nemen, te begrijpen en te gebruiken. Paardsignalen legt uit hoe je dit in de praktijk kunt brengen. Het boek leert je allereerst goed naar je eigen paard en andere paarden te kijken, met een onbevangen blik. Trek niet te snel conclusies, maar stel jezelf altijd eerst drie vragen: wat zie ik? hoe komt dit? wat moet ik doen? Zo kan een likkend paard informatie geven over het voerritme en kunnen stalbenen duiden op een gebrek aan beweging. Met deze kennis kun je vervolgens gericht maatregelen nemen. Paardsignalen leert je het verschil tussen kijken en zien. Dit unieke en rijk geïllustreerde praktijkboek is bedoeld voor alle paardenliefhebbers, van beginner tot professional. Het bevat duidelijke teksten en 350 foto’s en illustraties uit de dagelijkse praktijk. Op elke plaats en op elk moment zijn signalen op te vangen … als je antenne er maar voor uitstaat. Met Paardsignalen ontwikkel je deze antenne. Kortom: een onmisbaar praktijkboek voor iedere paardenliefhebber!’
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend) Jolien Dalenberg
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Bijpassende Boeken en Informatie