The Essential Hoof Book Paardenhoef Boek Recensie

The Essential Hoof Book Paardenhoef Boek Recensie. The Essential Hoof Book maakt waar wat de titel beloofd; een super uitgebreid, maar vooral heel toegankelijk boek over paardenvoeten.

Het spreekwoord “no feet, no horse” klinkt je misschien wel bekend in de oren. Paardenvoeten en vooral hun gezond zijn een essentieel aspect, als het om paarden gaat. Elke paardeneigenaar zou er goed aan doen om enige kennis te vergaren over de voeten van hun paard. Al is het maar om te weten wanneer het noodzakelijk is om je smid of bekapper er bij te halen!

The Essential Hoof Book Paardenhoef Boek ★★★★★ Recensie

Kennis van de paardenvoet op overzichtelijke en praktische wijze

In vier secties gaat The Essential Hoof Book in op de paardenhoef. De eerste sectie gaat over de anatomie van de voet, de tweede over hoe je een ongezonde voet kunt herkennen. Sectie drie vertelt over ziekteprocessen die zich ín de voet kunnen afspelen (zoals bijvoorbeeld hoefkatrolontsteking). Ben je benieuwd hoe je de voeten van je paard gezond kunt houden? Dat lees je in sectie vier. Elke sectie wordt verrijkt met duidelijke foto’s,  én er staan diverse tips in die je super eenvoudig zélf kunt toepassen. Bijvoorbeeld hoe je kunt voelen of het straalkussen van goede kwaliteit is. In The Essential Hoof Book kun je lezen dat dit moet aanvoelen als de muis van je duim, terwijl je je vuist balt. Het kan ook aanvoelen zoals de muis van je duim voelt als je je hand open hebt, maar dan is het straalkussen te week.

Eindelijk een boek dat me kon overhalen meer te leren over de paardenvoet en paardenhoef!

Hoewel ik een best grote paardenanatomie freak ben, ging ik de hoeven altijd een beetje uit de weg. Zo (relatief) klein, zoveel botjes, zo complex. Ik vond het altijd maar ingewikkeld… Maar The Essential Hoof Book heeft dit absoluut kunnen veranderen. Het boek is ontzettend toegankelijk om te lezen. Er wordt humor gebruikt, de hoofdstukken zijn ontzettend overzichtelijk, de foto’s verduidelijken en verhelderen een hoop.  Het is echt schitterend vorm gegeven. De praktische tips zijn door iedereen toepasbaar. Als eigenaar kun je jezelf en je paard een hoop ellende besparen, als je wat weet over de gezondheid van paardenvoeten. Dit boek is wat mij betreft het beste boek wat ik in handen heb gehad over dit onderwerp!

Een zeer uitgebreid en uitmuntend boek over de paardenhoef

Een must read voor elke paardeneigenaar! Sowieso prachtig om in te bladeren, maar ook mega-leerzaam. De schrijvers bezitten duidelijk veel kennis. Durven ook wel stelling te nemen op punten waar de meningen over verdeeld zijn. Maar dan wel onderbouwd. Een zeer waardevol, informatief boek wat ik met veel plezier heb gelezen en nu als prachtig naslagwerk in mijn kast blijft staan. The Essenstiel Hoof Book is gewaardeerd met de maximale ★★★★★ (uitmuntend).

Recensie van Jolien Dalenberg

The Essential Hoof Book

The Complete Modern Guide to Horse Feet – Anatomy, Care and Health, Disease Diagnosis and Treatment